Scandinavian Ergonomics & Design Sed Oy:n verkkokaupan sopimusehtoja sovelletaan verkkosivujen www.iolivng.fi välityksellä ostettavien tuotteiden kauppaan Scandinavian Ergonomics & Design Sed Oy:n ja kuluttaja-asiakkaan välillä.

1. Palvelun tarjoaja ja asiakaspalvelu

Scandinavian Ergonomics & Design Sed Oy, Hyljeluodontie 2, 02270 Espoo
Y-tunnus: 0555350-1
Puhelin: 09 867 628 25
Sähköposti: myynti@ioliving.fi

Verkkokaupassa asiointi ja asiakaspalvelu tapahtuvat suomen kielellä.

2. Sopimuksen osapuolet
Tämä sopimus sisältää Scandinavian Ergonomics & Design Sed Oy:n (Palvelun tarjoaja) ylläpitämän ioliving.fi -verkkopalvelun (Palvelu) käyttöä koskevat ehdot. Käyttäessään Palvelua, ostaessaan tuotteita Palvelusta tai rekisteröityessään Palveluun asiakas hyväksyy tästä sopimuksesta ilmenevät ehdot ja sitoutuu noudattamaan näitä ehtoja.

3. Käyttöoikeus
Palvelu on tarkoitettu Suomessa asuville yksityisille kuluttajille. Myös yritykset voivat käyttää Palvelua. Kuluttajasuojalain mukainen palautusoikeus ei koske yritysasiakkaita. Palvelun sisällön kaikki oikeudet kuuluvat Palvelun tarjoajalle.

4. Rekisteröityminen
Verkkokaupassa voivat asioida kaikki vähintään 18-vuotiaat henkilöt, joilla on toimiva sähköpostiosoite ja jotka tilaavat tuotteita manner-Suomessa sijaitseviin toimitusosoitteisiin. Tilauksen tekeminen verkkokaupassa ei edellytä rekisteröitymistä. Jos asiakas tilaa tuotteita rekisteröitymättä, asiakkaan tulee antaa kunkin tilauksen yhteydessä pakolliseksi merkityt tiedot.

Asiakkaan tulee antaa itsestään oikeat tiedot asioidessaan verkkokaupassa ja rekisteröityessään verkkokaupan asiakkaaksi. Asiakas vastaa antamiensa tietojen oikeellisuudesta ja on velvollinen ilmoittamaan tietojen muuttumisesta viivytyksettä Palvelun tarjoajalle.

Asiakas voi rekisteröityä Palvelun käyttäjäksi täyttämällä rekisteröitymislomakkeen ja valitsemalla itselleen käyttäjätunnuksen sekä salasanan. Rekisteröityminen on maksutonta.

Tilaamalla tuotteita asiakas vakuuttaa tutustuneensa näihin ehtoihin, hyväksyy ne ja sitoutuu noudattamaan niitä.

5. Asiakkaan vastuut ja velvollisuudet
Asiakas vastaa kaikista hänen käyttäjätunnuksellaan ja salasanallaan tehdyistä tilauksista. Asiakas on vastuussa käyttäjätunnuksensa ja salasanansa salassapidosta.

Asiakkaan tulee olla välittömästi yhteydessä asiakaspalveluun, jos asiakas havaitsee tai epäilee, että hänen tunnuksiaan käytetään väärin. Palvelun tarjoajalla on oikeus jäädyttää tai sulkea asiakkaan tunnukset.

6. Henkilötietojen kerääminen ja käyttö
Palvelun tarjoaja vastaa käyttäjän antamien tietojen Euroopan Unionin tietosuojalain mukaisesta käsittelystä. Lue tietosuojaselosteemme.

7. Tilaaminen
Tuote tilataan valitsemalla verkkokaupan valikoimasta tuote. Tuotteet lisätään ostoskoriin, missä valitaan tuotteille halutut tilausmäärät (ehdotuksena aina 1 kappale). Ostoskorista voi myös poistaa tuotteita ennen tilauksen vahvistamista ja maksua.

Asiakasta kehotetaan tarkistamaan tilauksensa sisältö huolellisesti ennen tilauksen vahvistamista. Asiakas ymmärtää ja hyväksyy, että tilaukseen liittyy maksuvelvollisuus. Asiakasta sitova tilaus syntyy, kun asiakas lähettää tilauksensa verkkokaupassa (lue myös kohta 15 Peruuttamisoikeus).

Palvelusta tilattaessa Palvelun tarjoajaa sitova kauppasopimus syntyy, kun se on toimittanut asiakkaalle tilausvahvistuksen, jossa tuotteen saatavuus ja toimitusaika vahvistetaan. Palvelun tarjoaja pidättää oikeuden olla hyväksymättä tilausta, esimerkiksi sen johdosta, ettei tuotetta tai sitä korvaavaa tuotetta ole enää saatavilla.

8. Tuotteiden hinnat
Tuotteen hinta on Palvelun sivulla tuotetietojen yhteydessä tilaushetkellä näkyvä hinta euroissa (EUR), joka sisältää arvonlisäveron. Usein irtokalusteet, kuten valaisimet ja hyllyt, tulevat tehtaalta osissa, ja verkkokaupan hinnat eivät sisällä niiden asennusta. Tuotteiden hinnat ovat voimassa toistaiseksi tai erikseen ilmoitetun ajan. Tuotteet veloitetaan tilaushetkellä voimassa olevan hinnan perusteella.

9. Toimitustavat ja -ajat
Palvelun tarjoaja toimittaa myymänsä tuotteet asiakkaalle valitsemallaan kuljetustavalla (esim. oma kuljetus, Postin kuljetuspalvelu, muu rahtiliike). Tuotteet toimitetaan asiakkaan antamaan toimitusosoitteeseen kuljetuspakkauksissaan, ei asennetuna. Mikäli asiakas ei halua tuotetta toimitettuna, vaan haluaa noutaa sen Scandinavian Ergonomics & Design SED Oy:n liikkeestä (Hyljeluodontie 2, 02270 Espoo), on siitä kerrottava tilauksen yhteydessä. Oletuksena verkkokaupassa on maksuton toimitus annettuun toimitusosoitteeseen manner-Suomessa.

Tuotteiden toimitusajat määräytyvät tuotekohtaisesti ja ne vahvistetaan erikseen tilausvahvistuksessa. Toimitusaika riippuu tuotteen saatavuudesta ja lähetyksen määränpäästä. Mikäli sama tilaus sisältää tuotteita, joilla on eripituinen toimitusaika, toimitetaan tilaus pääsääntöisesti kerralla pisimmän ilmoitetun toimitusajan mukaisesti. Palvelun tarjoaja varaa itselleen kuitenkin oikeuden toimittaa tilatut tuotteet eri lähetyksissä.

Toimitusaika tilauksille on 3-6 arkipäivää pohjoismaisten toimittajien varastosta. 

Palvelun tarjoaja ei vastaa ylivoimaisen esteen (force majeure) aiheuttamista viivästymisistä tai viivästyneen toimituksen aiheuttamista välillisistä haitoista. Palvelun tarjoaja vastaa tuotteen häviämisestä tai rikkoutumista kuljetuksen aikana.

10. Tuotteiden saatavuus
Palvelun tarjoaja pyrkii siihen, että tuotteista on verkkokaupassa ajantasaiset ja oikeat tiedot, mutta ei kuitenkaan voi taata tietojen virheettömyyttä, eikä myytävien tuotteiden saatavuutta tai riittävyyttä. Tiettyjä tuotteita saatetaan valmistetaan vain rajallinen määrä tai tuote saattaa muutoin olla tilapäisesti loppuunmyyty.

Mikäli tilauksen vastaanottamisen jälkeen käy ilmi, että tilattu tuote on loppunut tilapäisesti tai pysyvästi järjestelmän mahdollistettua tilauksen tekemisen, asiakaspalvelumme ilmoittaa tästä viivytyksettä asiakkaalle.

Mikäli tilattua tuotetta ei ole lainkaan saatavilla Palvelun tarjoaja hyvittää asiakkaalle tilatusta tuotteesta jo maksetun hinnan täysimääräisesti, ja kaupan katsotaan purkautuneen kyseisen tuotteen osalta. Asiakaspalvelumme ottaa tällaisessa tilanteessa asiakkaaseen yhteyttä, ja asiakkaalla on halutessaan mahdollisuus pitää kauppa voimassa ja hyväksyä pidempi toimitusaika tai korvaavan tuotteen toimittaminen.

11. Toimituksen viivästyminen
Jos tuotteiden toimittaminen viivästyy arvioidusta ajankohdasta, asiakaspalvelumme ilmoittaa viivästyksestä viipymättä asiakkaalle ja antaa asiakkaalle uuden arvion toimitusajankohdasta.

Asiakkaalla on oikeus vedota tuotteiden toimittamisen viivästymisestä johtuviin kuluttajansuojalain mukaisiin oikeuksiinsa. Palvelun tarjoaja ei kuitenkaan vastaa viivästyksestä, jos kuljetus viivästyy tai tilausta ei voida lainkaan toimittaa asiakkaasta johtuvasta syystä (esim. asiakas on ilmoittanut virheelliset yhteystiedot, asiakas ei ole ilmoittanut yhteystietojensa muuttumisesta tai asiakas ei ole paikalla sovittuna tuotteiden toimittamisajankohtana eikä häntä tavoiteta).

12. Maksaminen
Maksaminen tehdään tilausprosessin lopussa. Maksutapahtuman tultua hyväksytyksi asiakkaan tilaus lähtee verkkokaupasta Scandinavian Ergonomics & Design SED Oy:n käsittely- ja toimitusvaiheeseen. Maksupalvelutarjoaja Maksunvälityspalvelun toteuttajana ja maksupalveluntarjoajana toimii Paytrail Oyj (2122839-7) yhteistyössä suomalaisten pankkien ja luottolaitosten kanssa. Paytrail Oyj näkyy maksun saajana tiliotteella tai korttilaskulla ja välittää maksun kauppiaalle. Paytrail Oyj:llä on maksulaitoksen toimilupa. Reklamaatiotapauksissa pyydämme ottamaan ensisijaisesti yhteyttä tuotteen toimittajaan. Paytrail Oyj, y-tunnus: 2122839-7 Innova 2 Lutakonaukio 7 40100 Jyväskylä www.paytrail.com

Pankkimaksut
Asiakkaan käytössä on kaikkien suomalaisten pankkien maksupainikkeet. Voit maksaa Aktian, Danske Bankin, Handelsbankenin, Nordean, Oma Säästöpankin, Osuuspankin, POP-pankin, Säästöpankin, S-pankin ja Ålandsbankenin maksupainikkeilla.

Luottokorttimaksut
Voit maksaa verkkokaupassa Visa-, Visa Debit-, Visa Electron-, MasterCard- ja Debit MasterCard -korteilla. Verkkokaupassa ovat käytössä kansainväliset Verified by Visa- ja MasterCard SecureCode -todentamispalvelut.

13. Tuotteiden tarkastaminen, reklamaatiot ja virhevastuu
Kun asiakas on vastaanottanut toimituksen, asiakkaan tulee viipymättä tarkistaa, että toimitetut tuotteet ovat ehjiä ja muutoin virheettömiä. Asiakkaan tulee myös varmistaa, että toimitus sisältää kaikki tilatut tuotteet.

Toimitusta koskeva tarkastus tulee tehdä toimituksen saapuessa. Jos huomaat kuljetuspakkauksessa vaurion tuotteen saapuessa, ilmoita siitä heti kuljettajalle. Pyydä kuljettajaa tekemään asiasta vahinkoilmoituksen eli merkinnän vauriosta allekirjoituksineen rahtikirjaan. Ota valokuvat sekä kuljetuspakkauksesta että vaurioituneesta tuotteesta ja kuvat ja lisätiedot tilauksestasi Outdoor Living asiakaspalveluun. Jos olet avannut kuljetuspaketin ennen vaurion toteamista, ilmoita vauriosta samalla ylläolevalla tavalla ja valokuvin heti asiakaspalveluumme. Tuotteen kuljetuspakkaus on hyvä säästää siihen asti, kunnes saat lisäohjeita Outdoor Living asiakaspalvelustamme.

Jos asiakas havaitsee toimituksen tai tuotteen olevan muutoin virheellinen (esim. toimitettu väärä tuote), asiakkaan tulee viivytyksettä virheen havaittuaan ja viimeistään 14 vuorokauden kuluessa ilmoittaa virheestä Scandinavian Ergonomics & Design Sed Oy:n asiakaspalveluun puhelimitse (09 867 628 25) tai sähköpostilla myynti@ioliving.fi

Mikäli tuotteessa vahvistetaan olevan virhe, Palvelun tarjoajalla on ensisijaisesti oikeus kohtuullisessa ajassa korjata virhe tai toimittaa tilalle virheetön tuote. Palvelun tarjoaja vastaa tuotteen virheestä kuluttajansuojalainsäädännön mukaisesti yksin tai yhdessä tuotteen valmistajan tai maahantuojan kanssa.

14. Takuu
Tuotteisiin liittyvät takuuehdot ovat tuotteen valmistajan määrittelemät. Takuu ei ole Palvelun tarjoajan myöntämä eikä Palvelun tarjoaja vastaa valmistajan antaman takuun perusteella virheestä, josta Palvelun tarjoaja ei muuten kuluttajansuojalain 5 luvun nojalla olisi vastuussa.

15. Peruuttamisoikeus

Yleistä peruuttamisoikeudesta
Asiakkaalla on oikeus peruuttaa verkkokaupasta ostamansa käyttämätön ja alkuperäispakkauksessa palautettava tuote 14 päivän kuluessa tuotteen vastaanottamisesta ilmoittamalla siitä Palvelun tarjoajalle. Asiakkaan tulee tehdä peruuttamisilmoitus viimeistään edellä mainitun 14 päivän kuluessa tuotteen vastaanottamisesta. Peruutusilmoitus voidaan tehdä verkkokaupan asiakaspalveluun joko puhelimitse (09 867 628 25) tai sähköpostilla myynti@ioliving.fi tai verkkosivuiltamme löytyvällä ”ota yhteyttä” lomakkeella. Tuotteiden palautusosoite on Scandinavian Ergonomics & Design Sed Oy, Hyljeluodontie 2, 02270 Espoo.

Kuluttajasuojalain mukainen palautusoikeus ei koske yritysasiakkaita.

Asiakkaalla ei ole kuitenkaan oikeutta peruuttaa ns. räätälöityä tuotetta eli tuotetta, joka valmistetaan tai jota muunnellaan asiakkaan yksilöllisten tarpeiden ja toivomusten mukaisesti.

Kun asiakas on vastaanottanut tuotteen, hänen on pidettävä se olennaisesti muuttumattomana ja vähentymättömänä siihen saakka, kunnes hän on päättänyt pitää tavaran. Jos palautettua tuotetta on vastoin ostajan laissa säädettyä huolenpitovelvollisuutta käytetty, on Palvelun tarjoajalla oikeus periä arvonalennus aina tuotteen täyteen hintaan saakka.

Tuotteiden ja rahojen palauttaminen
Palautusohjeet saa verkkokaupan asiakaspalvelustamme. Asiakkaan tulee palauttaa peruuttamansa tuote kaikkien osineen, varusteineen ja lisävarusteineen alkuperäisessä pakkauksessaan viivytyksettä ja viimeistään 14 päivän kuluessa peruuttamisilmoituksen lähettämisestään.

Palvelun tarjoaja ei hyvitä palautuskustannuksia, ellei alunperin asiakkaalle lähetetty tuote ole ollut väärä tai viottunut (toimitettu väärä tai viallinen tuote). Jos asiakas haluaa muusta syystä palauttaa tai vaihtaa tuotteen (esim asiakas on tilannut väärän tuotteen), vastaa asiakas itse kuljetuskustannuksista (palautus ja mahdollinen uudelleenlähetys). Palautustapauksissa ota yhteyttä etukäteen Outdoor Living asiakaspalveluun, josta saat tarkemmat palautusohjeet.

Hyvitys palautetusta tuotteesta maksetaan viimeistään 14 päivän kuluessa siitä, kun Palvelun tarjoaja on vastaanottanut ja tarkastanut palautetun tuotteen kunnon. Sellaisia tuotteita ei hyvitetä, joista puuttuu osia tai tuotetta on muunneltu. Hyvitys tehdään sitä maksutapaa käyttäen, jolla asiakas on maksanut tuotteen, mikäli asiakas ei nimenomaisesti hyväksy palautuksen suorittamista muulla maksutavalla. Asiakkaalle ei aiheudu kustannuksia maksusuoritusten palauttamisesta.

Mikäli asiakas peruuttaa tuotteen tilauksen, asiakkaalle hyvitetään tuotteesta asiakkaan maksama hinta, vaikka tuotteen hinta olisi myöhemmin muuttunut.

16. Ylivoimainen este
Palvelun tarjoaja ei vastaa sellaisesta tuotteen virheellisyydestä, toimituksen viivästymisestä tai muusta sopimusrikkomuksesta, joka johtuu Palvelun tarjoajan vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella olevasta seikasta (force majeure). Tällaisessakin tilanteessa Palvelun tarjoaja pyrkii kuitenkin palvelemaan asiakasta parhaalla mahdollisella tavalla.

17. Henkilötietojen käsittely ja evästeet
Palvelun tarjoaja käsittelee henkilötietoja kulloinkin voimassa olevan henkilötietolainsäädännön sallimalla ja velvoittamalla tavalla. Lisätietoja henkilötietojen käsittelystä löytyy Scandinavian Ergonomics & Design Sed Oy:n tietosuojaselosteesta.

Kävijän tietokoneelle voidaan ajoittain siirtää ns. evästeitä (“cookies”). Evästeillä voidaan kerätä tietoja esimerkiksi miltä sivulta olet siirtynyt osoitteeseen, mitä www-sivujamme olet selannut ja milloin, mitä selainta käytät, mikä on näyttösi resoluutio ja käyttöjärjestelmä, sekä mikä on tietokoneesi IP -osoite eli mistä Internet -osoitteesta lähettämäsi tiedot tulevat ja minne ne vastaanotetaan.

Evästetietojen avulla Palvelun kävijämääriä voidaan seurata Scandinavian Ergonomics & Design Sed Oy:n ja sen yhteistyökumppaneiden toimesta sekä analysoida ja kehittää kävijöitä paremmin palvelevaksi. Lisäksi Scandinavian Ergonomics & Design Sed Oy:n yhteistyökumppanit saattavat käyttää mainonnan kohdentamiseksi evästeitä, joilla kerätään tietoa kävijän vierailuista tällä ja muilla sivustoilla. Evästeiden avulla kerättyä tietoa käytetään kävijän kiinnostusten kohteiden perusteella kohdennetun mainonnan tuottamiseen. Evästeiden avulla tehdyssä mainonnan kohdentamisessa kävijää ei yksilöidä eikä tietoja yhdistetä kävijältä mahdollisesti muussa yhteydessä saatuihin henkilötietoihin.

Kävijällä on mahdollisuus estää evästeiden käyttö muuttamalla selaimensa asetuksia siten, että selain ei salli evästeiden tallentamista. Kävijä hyväksyy, että joidenkin palveluiden osalta evästeiden käytön estäminen saattaa kuitenkin vaikuttaa palvelun toiminnallisuuteen.

18. Ehtojen muuttaminen
Palvelun tarjoaja pidättää oikeuden muuttaa näitä ehtoja harkintansa mukaan ilmoittamalla siitä kotisivujensa www.ioliving.fi Toimitus- ja sopimusehdot -sivun välityksellä. Ehtojen muutokset tulevat voimaan, kun niistä on ilmoitettu. Asiakkaan asiointia verkkokaupassa ehtojen muuttamisen jälkeen pidetään vahvistuksensa siitä, että asiakas hyväksyy ehtoihin tehdyt muutokset.

19. Sovellettava laki ja riitojen ratkaisu

Kaikki tätä sopimusta koskevat erimielisyydet, joita ei voida neuvotteluteitse sopia, ratkaistaan Helsingin käräjäoikeudessa Suomen lainsäädännön mukaan.